Boginie w każdej z nas. Część I: BOGINIE DZIEWICZE

Zaktualizowano: 12 paź 2021




W naszym życiu istnieją dwie podstawowe siły, które po cichu kształtują naszą rzeczywistość. Są nimi zewnętrzne wpływy społeczeństwa i niewidzialne archetypowe energie, zawarte w nieświadomości zbiorowej.


Pewnie nie pomyślelibyście, że współczesna kobieta ma wiele wspólnego z boginiami ze starożytnej Grecji. W rzeczywistości zmieniło się zaskakująco niewiele. A to wszystko za sprawą archetypów. W teorii Junga archetypy są uniwersalnymi wzorcami myślenia i zachowania, które wykraczają poza ramy kulturowe. Kiedy zdajemy sobie sprawę z ich oddziaływania, zdobywamy zdolność samostanowienia.


Wewnętrzne boginie są potężnymi, niewidzialnymi siłami, które jako pierwotne wzorce kształtują nie tylko nasze zachowanie, ale i emocje.

Mieszkanki Olimpu przejawiały cechy zwykłych ziemianek, dlatego gdy wiemy, które boginie w nas dominują, mamy świadomość naszych instynktów i życiowych priorytetów, które prowadzą nas przed siebie. Mity zaś opowiadają o tym, co dla bogiń było ważne i metaforycznie wskazują nam co mogłybyśmy zrobić, kiedy je przypominamy.


Według amerykańskiej jungistki Jean Bolen, nawet kiedy nie zdajemy sobie sprawy, której bogini jesteśmy podporządkowane, i tak przejawiamy powiązanie z określonym archetypem, czasami przez całe życie, a czasami tylko przez jakiś okres. Według wspomnianej psychoanalityczki, w psychice współczesnej kobiety mogą być obecne wszystkie boginie. Jednak w większości przypadków jedne boginie nabierają energii i rozwijają się, a inne pozostają nieaktywne.


Jean Bolen w swojej książce „Boginie w każdej kobiecie” wymienia siedem greckich bogiń, które podzieliła na trzy grupy. Do pierwszej należą tak zwane boginie dziewicze (Artemida, Atena i Hestia), które reprezentują niezależność i samowystarczalność kobiet.

W przeciwieństwie do innych bogiń z Olimpu, ta trójka nie była podatna na zakochanie. Ich emocjonalne przywiązanie nie odwracało ich od tego, co uważały za ważne. Nie były one również represjonowane, ani nie cierpiały jak pozostałe boginie.


Jako archetypy wyrażają potrzebę autonomii kobiet i zdolność koncentrowania swojej świadomości na tym, co ma znaczenie osobiste. Artemida i Atena reprezentują celowość i logiczne myślenie, co czyni je archetypem zorientowanym na osiągnięcia. Hestia jest zaś archetypem skupiającym swoją uwagę na duchowym centrum kobiecej osobowości, którym jest jej wnętrze. Te trzy boginie są kobiecymi archetypami, które aktywnie poszukują własnych celów, a tym samym rozszerzają nasze pojęcie kobiecych atrybutów o kompetencje i samowystarczalność.



Artemida, bogini łowów i księżyca jest personifikacją niezależnej kobiecej duszy. Kobieta Artemida jest pewna siebie, walczy o swoje i skupia się na celu.

Co więcej, ten archetyp daje kobietom wrodzoną zdolność intensywnego koncentrowania się na tym, co jest dla nich ważne. Kobieta Artemida kocha zwierzęta i naturę oraz wspiera siostrzeństwo. Jest również bezwzględna w swoim pragnieniu sprawiedliwości i ochrony tych, którzy zostali skrzywdzeni. Ten archetyp pozwala kobiecie czuć się spełnioną bez mężczyzny u boku. Artemida uosabia potrzebę podążania własnymi ścieżkami i jest miłośniczką samotności. Jej dominującą emocją jest gniew, który o ile jest dobrze zagospodarowany bywa energetycznym paliwem do działania. Udana relacja romantyczna z Artemidą opiera się na głębokim i intuicyjnym związku, w którym Artemida może zachować swoją tożsamość i autonomię. Archetyp Aresa może okazać się katastrofalny, ponieważ Artemida kiedyś nieumyślnie spowodowała śmierć Oriona, łowcy, który próbował ją uwieść, rywalizując z nią o siłę. Artemida jest zwykle połączona z Apollem (bogiem słońca, prawodawcą i bogiem sztuki, muzyki i poezji), który nie musi jej dominować, ale też nie wymaga od niej bycia centrum jej życia. Kobiety Artemidy czują się komfortowo, nie mając własnych dzieci, sprawdzają się za to fantastycznie w roli cioci lub starszej siostry.



Atena, bogini mądrości, rękodzieła, strateg i „córeczka tatusia”, kieruje się głową aniżeli sercem. Cechuje ją logika, racjonalność, rozsądek, przedsiębiorczość i zadaniowość.

Przenikliwość Ateny pozwala kobiecie skutecznie radzić sobie w sytuacjach, w których ważne są względy polityczne lub ekonomiczne. Kobieta Atena zazwyczaj woli mężczyzn niż kobiety, gdyż często doświadcza braku pokrewieństwa z nimi. Atena pokazuje, że szybkie myślenie i podejmowanie taktycznych decyzji w konfliktowych sytuacjach są naturalnymi cechami niektórych kobiet. Atena to współczesna bizneswoman, która pnie się w górę po wszystkich szczeblach kariery. Archetyp Ateny rozwija się na arenie biznesowej, politycznej, akademickiej, naukowej lub wojskowej. Jej największym wyzwaniem jest przezwyciężenie braku empatii, gdyż swoją krytyczną postawą i wnikliwymi pytaniami kobieta Atena może nieświadomie pomijać subiektywne doświadczenia innych osób. Atena to prawdziwa profesjonalistka, perfekcjonistka i organizatorka, której bycie spontaniczną sprawia trudność. To, co odróżnia ją od Artemidy to brak impulsywności, zakotwiczenia w ciele i zgoda na patriarchat. Kobiety Ateny skłaniają się ku mężczyznom sukcesu, którymi rządzi archetyp Aresa. Jej partner musi wspierać jej ambicje, ona z kolei zaoferuje mądrość i dobre rady, które są wnikliwe i pomocne.



Hestia, bogini domowego ogniska, kobieta mądrości i dobra ciotka. Kobiety Hestie są ciche, spokojne i introwertyczne. Bardzo cenią sobie medytacje, kontemplacje duchowe i rytuały.

W mitach zwykle przedstawiano Hestię jako okrągłe palenisko w środku świątyni, dlatego pewnie jest ona boginią mniszek i kobiet, które traktują swój dom jak sanktuarium. Hestia jest archetypem wewnętrznego centrum, punktem odniesienia, który pozwala kobiecie nie utknąć w zewnętrznym chaosie dnia codziennego. Sposób postrzegania Hestii polega na zaglądaniu do wewnątrz i intuicyjnym wyczuwaniu co się dzieje. Tryb Hestii pozwala nam nawiązać kontakt z naszymi wartościami, skupiając się na tym, co ma dla nas osobiste znaczenie. Obecność Hestii tworzy atmosferę ciepła i spokojnego ładu pozbawionego rywalizacji i szału współczesnego życia. Kobiecie Hestii brakuje ambicji i zapału, nie chce uznania, nie ceni władzy, a strategie wyprzedzania innych są jej obce. Jej największym wyzwaniem jest radzenie sobie z "prawdziwym światem", pielęgnowanie osobowości społecznej i wyznaczanie celów, pozostając w zgodzie ze swoim wartościami. Wiele kobiet Hestii pozostaje singielkami, ale w przeciwieństwie do innych, nie odczuwają nieświadomego lęku przed samotnością. Jeśli jednak zdecydują się wejść w związek może to być z archetypem Hermesa, który z łatwością negocjuje świat zewnętrzny, gdyż jest ekstrawertyczny i zabawny i bez problem tworzy silne więzi społeczne.


Koniec części I.


Więcej informacji o mnie i mojej działalności znajdziesz w poniższym linku:


Dana Samperio



Źródła:

  1. Jean Shindo Bolen, Goddess in Everywoman: Powerful Archetypes in Women’s Lives (New York: 2014)

  2. Jean Shindo Bolen, Gods in Everyman: Archetypes That Shape Men’s Lives (New York: 2014)

  3. Carl Jung, Modern Man in Search of a Soul (Marrickville: 1955)





255 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie